Jag är ett klantarsel

och jag förtjänar visserligen den behandling jag numer utsätts för av den statiliga byråkratin. MEN jag kan inte låta bli att irriteras över detta sätt man behandlar skattebetalande medborgare i detta land.

Jag gjorde det fatala misstaget att "glömma bort" att förnya mitt körkort efter 10 år. Det är ju inte så ofta man behöver göra det, troligtvis därför jag glömde det. I samband med att jag skulle förnya körkortet så höll ju jag och Gabriella på att bli sambos (pre-sambo *L*) så att det första brevet kan ju ha kommit bort i den hanteringen. Jag hade, det skall jag erkänna, noll koll på att mitt kort höll på att gå ut och jag slarvade väl en del  med att kolla posten vid den här tiden.

I vilket fall så blev mitt körkort ogiltigt i augusti. Precis när jag bestämt mig för att fixa ett nytt kort och skicka in till transportstyrelsen så damp brevet ner om att kortet blivit ogiltigt.

Sånt är livet tänkte jag. Jag ringde till länsstyrelsen som har hand om dessa ärende och fick besked om följande:
1) Jag måste ansöka om nytt körkortstillstånd
2) Jag måste betala in 220:- på ett angivet postgironummer innan behandling av ansökan påbörjas
3) Jag måste fylla i en hälsodeklaration och ha ett intyg från en optiker som skall skickas in i samband med ansökan

Dessa uppgifter kontrollerade jag både via telefon och på länsstyrelsens hemsida (plus ett antal hänvisade sidor som exv kökortsportalen osv)

Till saken hör att jag skickade in ansökan 28/8, enl Länstyrelsen så fick de in min ansökan den 9/9 (den blev registrerad då) och nu i fredags, 30/10 så fick jag besked från Länsstyrelsen.

Jag måste komplettera min ansökan med ett läkarintyg, inom två månader annars så blir min ansökan ogiltig.

Med andra ord tar det dem två månader att komma på att jag behöver komplettera min ansökan med ett läkarintyg.

Inte nog med detta. För att komma i kontakt med Länsstyrelsens körkortsenhet som i dagarna befolkas av EN anställd (indragningar, suck) så måste man ringa mellan 09 och 11 på vardagar. Idag satt jag i kö i över 20 minuter och kom till slut fram till en telefonist i kundtjänst som sade att klockan var över 11 och jag kan tyvärr inte få prata med handläggaren. VA FAN.....

Behandlar man folk på det sättet ?

Nu får jag ringa till vårdcentralen och försöka prata mig till ett läkarintyg som ja gkan skicka in till dem....om det nu är ok?

Till saken hör att jag har diabetes...och det är väl det som är själva saken. Dock kan man ju undra vad som hänt om jag skickat in den j-vla bilden och därefter fått mitt körkort. Varför behövdes det inget läkarintyg då???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0