IPRED-lagen

Är faktiskt lite kluven i den här frågan. Visst jag har själv laddat ner både filmer (mest) och musik (väldigt lite). Vad jag inte förstår är hur artister och musikförlag och andra branschföreståndare tänker. Denna verksamhet har funnits hela mitt liv. I mina kretser köptes väldigt sällan mer än ett exemplar av en skiva. Övriga personer köpte kassetband och kopierade utan att skämmas skivan för att lyssna på stereon hemma.

Resultatet av detta blev en särskild kassetskatt.

På 90-talet började cd-skivorna ta över och vi som hade datorer kopierade dessa skivor. Skivbolagen försökte kopieringsskydda och annat trams. Men vi lyckades alltid överlista dem

Resultatet av detta blev en särskild CD-skatt.

Nu vill man förbjuda nerladdning av filer från internet?

Jag ser problemet som lite tudelat:

1) Det finns människor som bedriver komersiell verksamhet i samband med fildelning och nedladdning. Dock har jag svårt att se att detta skulle vara i västvärlden. Det är mer i länder i Asien som detta förekommer. Där borde branschen ta krafttag.

2) I sverige så laddas nog oftast ner för eget bruk. Ofta laddar man ner filmer man inte vet något om och vill se om de är bra. Likaså med musik. Man lyssnar på sådant  man inte känner till för att vidga sina vyer.

Här finns givetvis två kategorier:

A- de som laddar för att lyssna/se sådant de kanske aldrig skulle ha sett/hört på annars för att se/höra om det är bra.
B- de som laddar ner för att de inte har råd att köpa

När det gäller kategori två så har skiv- och filmbranchen förmodligen mer pengar att förlora på att IPRED-lagen röstas igenom än de har att vinna på detsamma.

Någon borde nog tala om det för dem =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0