Mobbinghumor

Humor ser olika ut för olika människor. Jag är en vän av humor och kan själv ibland upplevas som lite märklig i mitt sätt att se på humor. En sak jag dock aktar mig för är att använda strikt nedlåtande humor, eller sk mobbinghumor.

Den sista tiden (läs de senaste 5-10 åren) så upplever jag att det blivit ett hårdare klimat. I alla fall bland vissa komiker och även andra yrkesutövare som använder sublim humor som vapen. Det är inte, enligt mig, ok att använda nedlåtande uttryck och rent pennalistiska grepp enbart för att vinna en humoristisk poäng.

Alex Schulman använder ofta samma humorstil som exempelvis Pontus Enhörning gjorde i början av 90-talet. Skillnaden är väl att han gör det mot verkliga personer och inte en anonym radiostudioman osv.....

Alex humor riktar sig ofta mot folk som icke bor i stockholm, eller folk som inte är lika coola och inne som han.

Vem fan är Alex Schulman igentligen. Vad har han gjort????

Kommentarer
Postat av: Erik Keding

Mobbinghumor? Det dom flesta verkar missa när det gäller bröderna Schulman är att dom flesta som dom driver med är kända personer, kända personer som befinner sig i deras vänskapskrets. Likaså oftast dom okända som dom driver med.
Ta ett exempel... som du säkerligen vet så har dom skrivit mail från falska tv4 adressen tv4sverige. Lennart Ekdahl deras kompis, Malou Von Sivers deras kompis osv... Alla dessa återfanns på deras releasefest för 1000apor. Ärligt talat bedriver inte bröderna Schulman mer mobbinghumor än vad någon annan komiker gör, nästintill alla komiker gör satirer men i olika grad. Känns inte ens som du egentligen kollat vad bröderna Schulman gör.

2008-04-10 @ 09:35:21
URL: http://theartist.blogg.se
Postat av: Erik Keding

Dessutom vill jag endast tillägga att Alex och Calle gör lika mycket satir på sig själva som dom gör på andra och spelar på den rollen eller imagen. Det vill säga det som du beskriver som att han tycker att andra inte är lika coola eller inne som han. Det är en roll, en image EN SATIR!

2008-04-10 @ 09:37:10
URL: http://theartist.blogg.se
Postat av: Erik Keding

Den Brolle Jr uttalde sin ilska mot va Pella Porseryd för det första. Sen satt Pelle och Alex endast och skämtade i goda vännerslag om saker och ting. Sen att det direkt publiceras på 1000apor hör egentligen inte till saken. Jag menar en sån sak skulle man ju lätt kunna sitta och skoja om själv med sina kompisar också skillnaden är att det inte publiceras live på någon hemsida.

2008-04-10 @ 10:56:19
URL: http://theartist.blogg.se
Postat av: Sara

Jag håller med dig, jag tycker absolut att det är skillnad på att se humorn i det hela och att tycka att det är roligt. Det jag syftade på med mitt inlägg var dock det simpla faktum att vissa människor inte har förmågan att inse att någon är ironisk.

Mobbinghumor är självklart inte okej, och Brollegrejen var långt under bältet. Däremot fann jag de övriga fejkade sms:en mycket underhållande, exempelvis "Nu river vi murjäveln, Berlin 1989". Jag har själv träffat Brolle och han är en hyvens kille och tycker att det var förjäkligt att han skulle bli utsatt för elaka påhopp.

2008-04-10 @ 11:11:14
URL: http://berlan.blogg.se
Postat av: Erik Keding

Jag både ser skillnaden men tycker egentligen inte den är så stor, visst kanske man får passa sina ord när man går ut medialt. Men att sitta och skämta om såna saker i goda vännerslag tycker jag går för mig i vilken position du egentligen än sitter i... Vi är alla människor! Egentligen tycker jag inte heller det är någon stor grej heller att det blev publicerat, ett helt uppenbart skämt borde inte behöva uppröra så otroligt mycket i ärlighetensnamn. Finns mycket värre saker som kunde ha sagts i värre tillfällen.

2008-04-10 @ 12:32:47
URL: http://theartist.blogg.se
Postat av: Erik Keding

Jag kan till viss del instämma i att det kanske vore bäst att låta bli att skriva såna mess när man sitter på den positionen. Men jag tycker dock att det finns värre saker som man kan lägga kraft och tid på att ogilla och motarbeta!

Lika bra att bryta diskutionen kanske?

2008-04-11 @ 09:26:49
URL: http://theartist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0