Svensk sjukvård

Min nya blogg http://mjukispappa.blogg.se/gabba är uppdaterad. Dock behöver man inlogg för att läsa den. Den som inte frågar får ju heller inga möjligheter att följa den *L*

Jag hör så många, framförallt liberaler och högermänniskor, klaga på svensk sjukvård. Den är dålig och den är kass och det är mycket bättre någon annanstans. Jag anser givetvis att de har fel. Det enda som är riktigt fel med svensk sjukvård idag är att den är svår att komma i kontakt med vid ett första besök. Du hänvisas till primärvården, eller som vanliga människor säger vårdcentralen. Dit kan du inte längre bara gå till utan du måste boka tid. Du måste ringa och få en ungefärlig tidsbokning då vårdcentralen ringer upp dig. Lyckas du sedan övertala dem så kanske du får komma till en läkare alternativt en distriktsjuksköterska. Varför har det då blivit så här? Jo därför att svenskarna under en lång tid har vant sig med att kunna vända sig till sjukvården vid minst lilla speta. Idag är svensken så j-vla handlingsförlamad så den vågar inte göra någonting själv. Samtidigt sitter svenska politiker (läs alliansen) och drar in precis varje krona så att svensk sjukvård blir mer och mer utarmad.

Personligen är jag diabetiker. Jag har en bra kontakt med svensk sjukvård. Jag får adekvat vård vid lämplig tidpunkt. Jag har en husläkare som jag besöker en gång om året, samt en diabetessjuksköterska som jag besöker minst en gång per år eller mer vid behov. Dessutom har jag möjlighet till ögonbottenundersökning för att kolla hur ögonen mår pga diabetes och likaså har jag tillgång till fotvård en gång i kvartalet för att  jag inte skall skada mina fötter. Dessutom har jag fri tillgång till mycket som jag behöver som diabetiker. Mätstickor och mätapparater för att kolla blodsocker samt medicin.

- Trombyl
- Metformin
- Kolesterolsänkande medicin

Allt mycket frikostigt bekostat av staten via skattemedel......förstklassigt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0