Österikeresan 2008-07-10 -- 23

Dag 1 Torsdag


Tågresan Karlskrona - Kristianstad

Efter en stressig morgon, med packning av allting samt att ha kört Tilde till dagis och sett till att allting kom med (har ännu inte hittat att jag missat något - möjligtvis borde jag tagit med en sax) Nu började klockan närma sig 10.20 och eftersom tåget till Kristianstad gick klockan 10.38 så tyckte jag att det var dags att komma iväg. På med all packning: Trossväska 2000 på ryggen (som tur var har den ryggsäckshandtag) samt ryggsäck 2000 på magen, min lumpen väska i vänster hand samt datorväskan (Telecomcityväskan). Moria hade sin ryggsäck, samt bilstolen och en påse med två kuddar. Vi gick ner till tåget vilket tar ungefär 10 minuter och faktum är att Moria gnydde inte en enda gång. Jag var riktigt stolt över henne. Vi fick bra platser vid ett fönsterbord och vi kunde sitta där i lugn och ro fram till vi kom fram till Kristianstad. Jag glömde mina batterier till digitalkameran och därmed fick vi använda oss av Morias kamera, vilket gick väldigt bra.
Hämntning av Monia

När vi kom fram så såg jag inte Monia. Vi gick ett varv runt stationen och kunde varken se bilen eller Monia. När vi gått ett varv så ringde jag Henrik som svarade direkt. Han suckade och svarade att ja, jo, hon skulle ju bara göra det och det och det.....så vi får väl se när hon kommer...hehe, den kärleken den kärleken. Men i vart fall så dök Monia upp strax efter att jag lade på. Vi kramade om varandra hjärtligt och gick bort till bilen som var parkerad på andra sidan stationen.

Lidl

Vi behövde köpa lite småsaker och valde därför att köra till Lidl innan vi hämtade bussen. Jag köpte bla en 1.5 liters coca-cola light som jag tyckte att Moria och jag kunde ha på bilresan till Österike. Köpte även batterier eftersom jag glömde dessa hemma. Illa illa visade det sig. De batterier jag köpt höll knappt ett dygn. Detta även då jag varit jättenoga med att stänga av kameran när den inte användes.

Hämta Bussen

Vi åkte tillsammans i Monia och Henriks Toyota för att hämta vår mini-buss. Dock stannade vi till lite snabbt på MCD för varsin 10-kronors hamburgare, dock tog Monia ostburgare så hennes gick på 12. Dessutom så tog hon en liten jordgubbsmilkshake. Framme vid biluthyraren så gick vi igenom kontrakt och dokument som behövdes för resan. Dessutom inspekterade vi bilen så att vi inte skulle behöva betala för repor och bucklor som andra har gjort. Detta gick smidigt och bra och vi valde att åka iväg. Monia körde mini-bussen medans jag körde Toyotan.

Tidningsinköp

Vi stannade vid en liten affär på vägen hem till Vittskövle för att Monia ville ha en Allers-tidning samt tidningar till hennes barn. Jag köpte en tidning till Moria och en korsords/pysseltidning till mig. Inte för att ha i bilen utan under tiden i Österike.

Vittskövle

Framme hos Monia och Henrik så välkomnade jag framkomsten genom att tuta högt och ljudligt. Det visade sig att Henrik låg och sov medans Hampus och Kasper tittade på Tv/Film. Han tog dock inte illa vid sig utan skrattade mest.

Bilresan till Österike

Öresundsbron
Jag körde första delen av bilresan och bl a i Sverige mellan Vittskövle och Öresundsbron. Det var bra väder i början men blev ganska kasst vid lundtrakten eller strax innan. Broöverfarten blev ganska odramatisk eftersom Henrik och Monia införskaffat ett Brobizz vilket gör överfarten både billigare och smidigare.

Rödby-Puttgarten färjan
Färden genom Danmark till Rödby gick smidigt. Vi siktade på att komma med 21.15 färjan. För att detta skulle gå så var vi tvugna att vara där senast 21 då vi med Brobizz var garanterad att komma med. Man måste alltså vara där minst en kvart innan avfart för att få komma med när man har Brobizz, givetvis förutsatt att bokningar och övriga Brobizz inte fyller färjan först. Vi fikade på färjan, längst upp. Där åt vi medhavda ostsmörgåsar och inmundigade kaffe och saft till barnen. Monia var till affären och köpte godis till sig och sin familj. Jag tyckte att vi inte behövde det så jag lät blir (duktig jag är, eller?)

Fleggarden (köpcentrum i Burg)
Henrik körde från färjan till Burg, eftersom han visste exakt vad Fleggard låg. Det visade sig att det var tämligen enkelt eftersom det låg exakt där Aldi och Kalles ligger, dock på andra sidan vägen. Vi stannade på parkeringsplatsen och träffade (enl ök) Henriks pappa och mamma, Mats och Lena. De kom från det ställe som vi skulle till. De hade varit där i tre veckor, sedan midsommar. Vi samtalade en kort stund. Sedan for de iväg. Jag och Monia gick in på Fleggarden, som är ett stor affär med vin, öl och sprit, men även matvaror och andra produkter. Jag köpte Dooleys, en batteriladdare (AA) och batterier. Bra att ha. Köpte även en jätteförpackning med Nutella 750 gram + 75 g (frei)

Byte söder om Munchen (1 timme norr om Hannofer) Henrik tar över ratten.
Från Fleggard så körde jag tills klockan var strax efter 1. Då tyckte jag det var nog. Efter att solen gick ner så var det svårt att se skyltar och det blir även ganska otäckt med möte och bilar framför då man inte kan ha hellyset på. Vi hittade ett ställe där de som ville kunde kissa och sedan bytte vi chaufför. Henrik satte sig vid ratten, Monia satte sig bredvid och jag satte mig där bak, bredvid Kasper. Moria och Hampus satt längs bak.

Sova till frukost
Jag var väldigt trött och försökte därför sova så gott jag kunde. Dock var det obekvämt då jag glömde att ta fram min kudde som låg bakom det bakersta sätet. Dörren gick inte att luta sig mot, i vart fall inte utan en tjockare kudde. Kasper hade tappat sin kudde han brukade ha i knät, så jag provade att låna den. Jag koppade bort säkerhetsbältet och lade mig på sidan och försökte sova. Denna ställning i kombination med att sitta med sidan mot sätet och luta sig mot nackkudden gjorde att jag förmodligen som totalt 3 timmar den natten. Vaknade vid 5-tiden och insåg att det var meningslöst att fortsätta sova. Var istället vaken och lyssnade lite på musik. Vid sextiden så började vi prata om frukost och så. Henrik menade på att vi skulle vara framme vid frukoststället långt innan de öppnade och tänkte att vi kanske skulle föröka köra vidare och ta det på ett annat ställe. Dock löste det sig genom att kasper behövde gå på toaletten och bajsa. Vi stannade på ett rastställe strax innan frukoststället. Kasper och alla andra fixade sina toalettbehov och vi begav oss till frukoststället.

Regn och åska
Detta blir lite i fel ordning men ändå *L*. Under natten från att Henrik tog över och i princip till strax innan jag vaknade så var det rejäla regnskurar och tidvis mycket åska. Det var jobbigt för föraren. Regnet var även starkt då jag körde, dvs de sista två timmarna.

Tanka och Aldi (frukost) Monia tar över ratten
Vi körde ner till en liten ort där vi skulle tanka och handla på Aldi. Hon var strax efter sju så vi gjorde oss ingen brådska då Aldi inte öppnar förrän klockan åtta. Märkligt land igentligen. På helgerna så öppnar Aldi klockan sju, men på vardagarna inte förrän klockan åtta. Borde väl nästan vara tvärtom? I vartfall handlade vi en hel del mat. Jag handlade lite småprylar till mig och Moria, tex tandkräm som är extremt billigt i Tyskland.

Frukost vid raststället
Vi stannade till vid nästa rastställe där vi tog plats vid ett bord och intåg vår frukost. Kaffe, juice, frallor och tunnbröd med gott pålägg.

Köra till gränsen
Monia fortsatte att köra i princip ända fram till Österikiska gränsen.

Byte av förare (Henrik)
Henrik är den som är mest van vida att köra i Österike. Där är vägarna relativt smala och kurvorna är kraftiga i kombination med att väg slutar med höga stup i princip rakt ner.....inte så kul om man som jag har lite tendenser till höjdrädsla....hehe

Österrike
Detta land är riktigt riktigt vackert. Det är nästan som att köra mot en vägg. Bergen reser sig dramatiskt rakt upp och landskapet är helt fantastiskt. Längst upp så skymtar man bergstopparna där snön ligger kvar. Sluttningarna blandas med gräs, buskar, träd och grus. För den som inte är van så är det ett ögonblick av ren njutning.

Restaurangbesök (istället för mcd)
Vi hade först sagt att vi skulle köra ända till slutmålet och äta lunch där, men insåg rätt snabbt att det vore skönare att äta något lätt på någon form av enklare etablisemang för att slippa hetsen med matlagning och disk efteråt. Sagt och gjort började vi leta efter en MacDonald, en Burger King eller i vart fall någon form av snabbmatställe. Till slut hittade vi ett rastmatställe som i princip nästan var en restaurang. Moria och jag tog varsin Frankfurter mit Brot samt ketchup och Senap. Detta med dryck gick på nästan 15 euro !!! dvs nästan 150 kronor, jesus....men men det var gott och vi var väl rätt så mätta när vi satte oss i bilen.

Ankomst till Gartül
Det var en vacker färd vägen upp till Gartül. Det fanns mycket vackert att skåda. Har tagit en del bilder, dock mest från bilen så vi får väl se hur de blir när de kommer in i datorn *L*

Första kvällen
Vi började med att lasta in alla kylvaror som låg lite pyrt till i bilen. Vi hade ju handlat en del i tyskland och det behövde snabbt komma in i kylning. Vi passade ju givetvis på att slänga in våra väskor i vårt rum. De har en tradition att alltid bjuda sina gäster på Bier unt schnaps och detta gjorde även vi. Detta inmundigades på träbänkar som låg vackert placerade en bit bort ifrån huset. Ölen var kall och snapsen god och stark. Vi fick faktiskt ännu en snaps då vi hade öl kvar. Dessa snapsar visste vad de skulle ta vägen i våra kroppar skulle det visa sig senare. Vi var väldigt trötta men behövde ändå äta en bit då kvällen närmade sig och klockan slog 18.

Ein bier mal.
Eftersom vi inte hunnit handla mer än det nödvändigaste så frågade vi Heinz om det var ok att ta med oss tre öl upp på rummet då vi skulle laga mat. Det var helt ok och vi skrev upp ölen på notan.

Middag - korv (tysk) och stekt potatis samt sallad (dilldressing, iou).
Henrik lagade mat. Han småkokte potatis som han sedan delade och stekte i stekpanna med peppar och paprikakryddor. Till det åt jag, Moria och Henrik stekt vit tysk korv. God och köttig. Monia och deras barn åt kokt Frankfurter.

Somna vid 20

När alla var överens om att gå till sitt så satte sig Moria och jag och skulle titta på TV, tysk sådan men ändå. Man vill ju få en uppfattning om den Österikiska/Tyska tv-kulturen. Hehe. Jag kände hur kroppen slappnade av och hur huvudet blev tyngre och tyngre. Jag sover ju i en bäddsoffa och det är även den som är sittplats när man tittar på tv´n. Jag klädde av mig och lade mig under täcket, medans Moria satt bredvid. Det var stor plats i sängen då den fungerar som dubbelsäng. Jag somnade nog ganska så direkt och sov som en gris när det helt plötsligt knackade på dörren. Jag hade ju bara kallingar på mig och ville inte öppna utan bad Moria göra detta medans jag satte på mig linnet åtminstone. Det var bara Monia som undrade om vi fått med oss Allers-tidningen när vi packade in. Det hade vi inte men hon fick dock Kvällsposten som vi hade lagt i datorväskan. Därfefter återgick Moria och jag till tv-tittandet, men det gick nog inte två minuter innan jag somnade. Vaknade till vid 5-tiden av att det regnade mot rutorna. Såg då att Moria  hade stängt av tv´n, dragit för alla gardiner (mörkläggning), släckt alla lampor och därefter gått och lagt sig. Min duktiga lilla dotter. Jag är stolt över henne. Hon visar mognad och ansvar.


Dag 3 Lördag

Vakna vid 7

Jag vaknade väl ett par gånger under natten, framförallt mellan klockan 5 och klockan 7 men slutligen bestämmde jag mig för att gå upp när klockan visade strax efter 7. Jag tog en dusch och plockade lite bland våra kläder så att vi skulle få mysigt och kunna njuta av vår vistelse här i Österike.

Frukost (hotell) smaskigt yoghurt med mussli, frallor med mkt pålägg (mortadella, smör och egentillverkat örtsmör, korv och marmelad osv.) Ett mkt prisvärt frukostalternativ. Ca 5 euro per person. Vi skall prata lite med Erika vad hon anser att barnen kostar. För vuxna så är det definitivt prisvärt i alla fall.

Ischlg (handla på supermarket)

Lunch - monias spaghetti och köttfärssås

Fotvandring i Alperna Ca 13.30

Vi började vandra uppåt berget längs en dalväg som var asfalterad. Strax efter avfärd började det dugga lite lätt. Jag hade underställ och t-shirt på mig och Moria hade tröja och kofta på sig. Vi fick ta på oss jackor så att vi inte skulle bli alltför blöta. Moria fick strax efter byta till Regnjacka eftersom regnet tilltog. När vi kom till första raststället Melte Alm så hörde vi hur det började åska.

Ölpaus

Vi stannade till vid raststället och drack varsin öl. Vi valde att sitta utomhus i ett litet språng som husägaren byggt. Det var som en altan med väggar av mestadels glas men även trä. Det var även tak över huvudet, men det var lika kallt som utomhus. Barnen fick Coca Cola och varsin glass. Vi hade trevligt och vi tog lite kort. Jag passade även på att filma lite.

Vädret lättar

Det slutade åska och även regnet gav upp så därför beslutade vi oss för att fortsätta upp mot vårt mål för dagen som också var en rastplats vid namn Scheiben Alm

Vidare upp till slutmålet

Längs med vägen så njöt vi för fulla muggar av den vackra utsikten längs alpsluttningarna. Vi gick ju längs en dalgång, men höjdskillnaden från start till mål är ungefär 200 meter. Vi bor på ungefär 1600 meters höjd och slutmålet är på ungefär 1800 meters höjd.

1 timme och 45 minuter enkel resa

Det är tiden det tog att bara gå upp hit. Dock pausade vi en del på vägen så detta får ändå räknas som effektiv vandringstid (enkel resa)

Kor, getter och grisar

Vid slutmålet fanns det både kor, getter och grisar. Det gick att klappa dem, men de var rätt "vilda" och inte så vana vid att bli klappade så de flesta gick undan när man skulle klappa dem....inte så kul för barnen men de var rätt nöjda ändå

Middag vid slutmålet gulashsoppa med bröd

Efter mycket om och men, dvs alla for åt varsitt håll, Henrik här, Monia där och jag på ett tredje ställe, så satte vi oss till slut till bords för att beställa vår middag. Det blev gulachsoppa för alla utom Henrik som ville ha en speciell kryddig ostsoppa. All soppa serverades med bröd. Till maten drack vi öl, men Monia drack Radler som är ungefär hälften öl och hälften citronvatten.

Hoppmatta (Moria)

Barnen fick leka lite innan det var dags att gå "ner" igen. Bl a hoppade Moria på en hoppmatta modell stor. Barnen matade även kaniner som fanns i en liten bur. Familjen som äger raststället bor där på sommaren så det var full rulle....

Nedfärd....

Vi gick i rätt rask takt ner även om inte alla gick i "takt". Det var lite kisspauser här och där pga vad vi hade druckit hehe.

Vattenlek

Vi stannade till vid en liten bäck där Henrik och barnen byggde broar och vattenhinder av stenar de hittat på vägen och som även fanns på plats. I princip hela bäckfåran bestod av sten så det var bara att förse sig.

Moria ont i foten - jätteduktig/Modig

Mora har gått hela vägen upp och tillbaka och inte klagat en enda gång. Dock började hon nu få lite ont i ena foten (högra) och började därför gå saktare och saktare. Hon fick därför åka en liten bit på "pingvinen" som är en liten platta som man sätter bakpå barnvagnen.

Hemma igen ca 20.20

Man var ganska seg när man satte sig på trappan utanför gästhuset för att ta av sig kängorna innan man gick in i hallen. Detta för att inte smutsa ner för mycket.

Morias, Hampus och Kaspers kängor på tork hos Heinz

Barnens skor/kängor var ju dyngsura så vi bad Heinz att få torka dem och han tog genast hand om dem..

Barnen i säng

Monia och Henrik gick upp för att lägga sina barn och Moria och jag gick in till oss. Vid 21.30-tiden kom Henrik ner och frågade om vi skulle gå in till Heinz i fruktostrummet. Jag tackade ja till detta. Moria gick och lade sig och tittade på film medans jag och Henrik gick in till Heinz.

Rödvinskväll med Heinz

Jag och Henrik blev bjudna på vin vilket vi tackade ja till eftersom Heinz också drack detta. När Monia senare anslöt skulle hon ha öl. Dock ville hon inte ha snaps. Vid detta laget ångrade jag lite att jag inte valt öl och snaps, men jag blev å andra sidan inte direkt erbjuden detta heller, men jag var iofs ganska snabb vid att tacka ja till vinet *L*.

Erika ansluter

Efter ett tag, ungefär 22.30 så kom även Erika till oss så vi var fulltaliga. Strax efter 23 så fick Heinz nog och gick och lade sig. Han var nog lite trött för han sade inte godnatt, kanske lite för mycket rödvin *L*,

Sen kväll isäng vid 00.30


Dag 4 Söndag

Vakna vid 8.15

Moria redan vaken

Går upp till Monia och Henrik

Frukost

Gröt med banan och mjölk

Fullkornssmörgås (dansk) med leverpastej och tysk skinka (typ serrano)

Moria: Nesquick (choko) puffar med mjölk, smörgås med salami

Tandborstning och slappa lite på rummet

Hjälpa Heinz med kylskåp och tv-problem.

Lunch - Tagiatelli med tysk vit korv och frankfurter till barnen (och Monia)

Badhuset med vattenrutchkana
Lite speciellt ställe faktiskt. Man fick betala ca 20 euro för att komma in, dvs för mig och Moria. Nästan 200 kronor alltså, däremot fick man tillbaka 10 euro när man gick ut. Man fick alltså två plastbrickor som var laddade med entre och dessa betalade man alltså 5 euro i pant för. Man klädde om i ett litet bås med dörr på båda sidor. Sedan gick man ut från den andra dörren och låste in sina kläder och värdesaker i ett skåp. Därefter gick man upp och duschade. Sedan var det fritt fram för bad och lek. Det fanns barnpool i två nivåer med rutchkana emellan. En elefant som sprutade vatten samt en annan kran som gjorde likadant. Det fanns också en liten svamp som sprutade vatten. Den stora polen var inte riktigt fyrkantig utan lite rund i kanterna. Där fanns olika avdelningar och mycket vatteneffekter som bubbelpool och en rund pool med vattensprut samt en jättesvamp som sprutade vatten och ett vattenfall.....

Vattenrutchkanan var väl ok....plastbana (gul) som mestadels gick utomhus


Middag Fläskotletter med potatis, sallad och rött vin

Salta kex till efterrätt, både barnen och vi

Kaffe med rostat bröd och nutella...ojojoj inte bra då barnen skulle lägga sig.

Lite eftersnack och allt ordnar sig.....Monia fick också nutella...Henrik åt med sked...hehe

Grogg på billig rom och cola light

I säng vid 22-tiden.....Moria, jag såg dock lite på tv.....till 23....


Dag 5 Måndag

Gick upp vid 7.52

Duschade

Gick upp till Monia och Henrik

Frukost: Kaffe och Juice. Frallor och smörgåsar. Nutella....massa snack.

Vi åkte till Landeck för att shoppa och handla. Vi gick först till Intersport för att titta lite, det var rea stod det utanför. Dock hittade vi inte så mycket. Jag hittade dock en billig keps till Moria för 5 €. Den hade kostat nästan 10 € och var en speciell Österike keps från fotbolls-EM. Vi gick vidare till en leksaksaffär. Där stannade vi ganska länge (puhu.....Monia är den som tog längst tid på sig) Moria fick en Barbie docka för nästan 20 €, ja ja, det är bara semester.....

Monia frågade efter vägen till ett schysst matställe och vi fick tips om Locandia, ett pizza och pasta ställe som visade sig vara väldigt bra.

Moria åt Pasta Bolognese med Coca Cola

Jag åt Pasta Vongole med Fatöl (musslor med tomat- och vitlökssås.

Efter detta handlade vi på Hofer (som är som Lidl) för 34.46 € och därefter på MPreis för 30.34 €

Därefter körde vi direkt hem och packade upp varorna.....

Vi hade en lång disskussion hur vi skulle dela upp kostnaderna. Dock blev Monia och Henrik såklart osams, iofs inte allvarligt, dock så att det är påfrestande. Monia på sitt sätt som är så omständig och skall göra allt så besvärligt och dessutom är så petig med maten....hon är en riktigt kräsen människa när det gäller mat. Dessutom är hon pedant när det gäller hygien och städning osv....Henrik å andra sidan höjer rösten så fort han blir irriterad istället för att försöka förklara vad han menar.....tror nog inte att deras förhållande håller året ut....men men jag kan ha fel.... Tanken är att vi skall gå en liten runda på byn, dvs Galtür, men klockan är 16.42 och klockan bara tickar....de är så omständiga när det kommer till kritan...

Middag/Kvällsmål: Kaffe, Juice, kokt ägg och mackor. Jag och Henrik tog dessutom en Rom och Cola hehe....

Efter middagen blev det lite tjafs om hur vi  skulle räkna...med pengar....

Jag gick till slut ner och väntade på dem för vi skulle ju ner till Heinz

Till slut, strax efter 21 kom henrik ner....barnen hade inte somnat ordentligt....

Trevlig kväll med Heinz, Erika, två från Heinz födelseort och en tysk.

Somnade strax efter 0.30


Dag 6 Tisdag

Vaknade och gick upp 7.30

Frukost: Kaffe, Ägg, Fralla och gröt med banan och mjölk.

Dagstur: 6 timmar tur och retur 600 meters höjdskillnad

Vi tog med oss Heinz och åkte bort till parkeringsplatsen där vandringsleden startar. Det tar ca 2 timmar att gå upp till hytten Friedrichshafnerhütte. Det fanns en lätt och en lite svårare led. Den svåra leden är en liten stig som mer eller mindre går rakt upp. Har man ork och muskler så går det ju som vuxen att ta sig upp där, men om man som vi har tre barn och en barnvagn med sig, så är det att rekommendera att ta den lätta leden som är en serpentinväg. Inte asfalterad men helt ok. Med barnen får man nästan räkna med tre timmar sade Heinz och det skulle visa sig stämma väldigt bra. Vi startade vår vandring klockan 9.15 och var uppe ungefär 12.15 (ivart fall jag). Kasper och framförallt Hampus var inte på sitt bästa humör i början och det tog lång tid innan vi kom igång riktigt på vår vandring. Det var många stopp och ibland var det på gränsen att Monia pallade med Hampus och hon var nära att ge upp och åka hem till hotellet igen. Vi avvaktade lite och till slut gick det bra. Jag om Moria gick i vår egen takt och tog på så sätt täten. Vid var och varannan sväng på serpentinvägen stod en skylt som visade hur många svängar som man gått sedan start. Moria och jag gjorde helt enkelt så att vi gick till svängen och där väntade vi in övriga deltagare. När vi kommit upp över trädgränsen så testade alla utom Heinz (som drog barnvagnen) och Monia, den svåra leden. Den gick ju nämligen genom serpentinleden, ungefär i mitten. När vi kom upp så kände jag mig lite trött och orkade i vart fall inte fortsätta på den svåra leden, utan ville fortsätta på den lätta. Utan att jag hann blinka så hade Hampus och Moria satt fart upp på nästa etapp av den svåra leden. Som tur var orkade Henrik följa efter dem. Jag fortsatte själv på den lätta leden. Vid det här laget var Heinz och Monia långt efter *L*. När jag kom upp till nästa etapp såg jag Henriks huvud nere i "dalen", hehe tänkte jag för mig själv. Barnen orkade inte mer. Tji fick jag. Kasper, som satt i en speciell bärsele på Henriks rygg, hade blivit bajsnödig så de var tvungen att pausa och göra det där....hehe. Moria och Hampus var långt före mig. Jag fortsatte så fort jag orkade men kom aldrig ifatt Moria, Hampus, Kasper och Henrik. I mål kom jag ca 3 timmar efter start och då hade väl Henrik och de varit där en liten stund.....Monia och Heinz dröjde ytterligare en halvtimme. Tyvärr hade de ingen lightläsk, men det gjorde inte så mycket för jag hade haft en lättare insulinkänning strax innan vi kom upp. Det bara snurrade så jag trodde att jag skulle behöva lite socker. Höjdskillnaden mellan start och mål är 600 meter.


När alla kommit upp så åt vi lunch . Moria åt Gulasch med nudlar (typ fussilini) och jag åt fleichenkäse mit speigeleie unt kartoffelsallad. Det var gott. Till det drack Moria Cola och jag drack en stor Radler och en snaps som Heinz bjöd på. Monia föreslog att vi skulle bjuda Heinz på maten, men tyvärr hann vi inte innan han hade betalat. Skall jag vara  ärlig så tycker jag väl att Henrik var lite tafatt när det kommer till betalningen. Det hade väl bara varit att säga att vi betalar maten.


Efter ca två timmars paus så beslutade vi oss för att gå ner igen. Heinz valde att lämna oss för att gå själv ner. Han skulle gå den snabba vägen och därefter gå hem från parkeringsplatsen. Dock visade det sig sendan att vi i princip kom hem samtidigt. Det tog ca 1,5 timmar ner, dvs betydligt snabbare. Tyvärr kom jag och Moria ihop oss lite vilket gjorde halva nedfarten lite tråkig. Hon är ganska envis och det kan nog jag också vara *L*. Det löste sig visserligen till slut när vi kom hem men ändå....


När vi kom hem så tog jag och Henrik en öl ute i solen och njöt av utsikten och vädret. Allt medans Kasper och Hampus lekte bredvid. Monia skulle ringa och Moria satt och tjurade på sitt rum. Efter ett tag var jag riktigt trött så jag valde att gå in och vila en stund. Efter en timme så skulle vi gå upp till Monia och Henrik. Jag lagade mat.


Middag: Kycklinggryta med paprika och tomater samt sås på creme fraische och grädde.


Natta barnen

Kaffe mit dooleys och tilltugg

Monia låg tyvärr i sängen med sina barn ända till klockan 21, moria och jag gick ner till oss vid 21.30. Innan dess hade vi i princip bestämt vad vi skall göra de sista sex dagarna.

Moria gick och lade sig direkt när vi kom hem. Jag tittade på tv och somnade vid 23.30


Dag 7 Onsdag

Vaknade ca 7.30

Duschade

Upp till Monia och Henrik för att äta frukost

Kasper är värre än vanligt på morgonen. Han vill ingenting och skall inte följa med och bada. Han vill knappt äta frukost utan säger bara att han är trött och vill sova??

Jag äter frukost motvilligt pga enorm trötthet, men det ger sig väl till slut. Moria äter mer än vanligt dock, chokladflingor med mjölk, två frallhalvor (nästan) och ett kokt ägg. Efter frukost går jag ner för att göra mig i ordning. Borsta tänderna och smörja in fötterna. De börjar må ganska bra eftersom jag smörjt in dem nästan varje dag.

Vi skall åka och bada på ett utomhusbad på andra sidan bergen i en annan dalgång. Det skall bli nice. Badvattnet är uppvärmt av solenergi som de fångat med egna solfångare. Kan ju bli spännande. Vattnet bör vara runt 22 grader tror vi...hehe.

Biltur över bergspasset Silveretta.

Det var en fantastisk biltur över bergen. Det var serpentinväg i princip hela vägen över bergspasset. Över 30 svängar och en hel del hissnande utsikt. Mitt på bergspasset var det dock en damm där man kunde pausa och shoppa turistsaker och äta glass och godis. Fanns även restaurang och kafé. Turistfälla, men ändå. Vi stannade inte på dit-vägen. Dock stannade vi på vägen tillbaks. På nedvägen till badet var jag tvungen att sluta filma, vilket jag gjort hitintills. Det var nämligen så hisnande att jag ibland var tvungen att blunda *L*.

Utomhusbad

När vi kom ner till badet var det knappt 20 grader i luften, så man var ju lite orolig för badvattnet som  ju trots allt är uppvärmt av solkraft *L*. Det visade sig ju också att det var bara lite drygt 20 grader i vattnet när vi kom dit. Låter visserligen mycket, men det var inte så att man jublade när man skulle doppa sig. Det tog mig nästan en timme innan jag vågade doppa mig och då stannade jag inte i direkt länge hehe. Trots allt var Moria, Kasper och Henrik nöjda så det var väl bra....

Lunch

Vi åt lunch på badrestaurangen. Moria åt en HotDog (french) och jag åt en kycklingkotlett med god sallad till. Dessutom åt vi en strips till som vi delade på. Moria drack Cola och jag en fatöl.

Fortsatt utomhusbad

Hemresa över samma bergspass

Glasspaus vid ett café som ligger vackert beläget vid Silvretta Stausee. Det var ett riktigt turistmagnetställe. De hade till och med en liten shopp för turister, där jag köpte koskällor till mig, Gabriella och våra föräldrar.

Hem

Hamburgare

Henrik gjorde hemgjorda hamburgare på 500 g nötkött som vi köpt tidigare. De blev ganska små men väldigt väldigt goda. Vi hade lök och ost (???) till samt givetvis grönsker (tomat och paprika) Vi drack ett italienskt torrt vin till, inte jättegott, men ok.

Efterrätt

Persika och annanas med vispad (hand-) grädde

Prata med Erika

Vi skulle prata lite med Erika om frukost och Monia och Henrik ville även visa sina bilder från hemmet.

Tidigt i säng

Somna 23


Dag 8 Torsdag

Vakna klockan 7

Bröd och smör hos Erika

Frukost

Biltur till Livignio

Restaurangbesök

Shopping

Hemresa

Pauser - pasta och pannkakor

Hemkomst

Dass

Hemmagjord radler

Moria duscha och isäng

Vänta på Monia och Henrik....

Titta på Tv under tiden

Heinz???


Dag 9 Fredag

(Insbrück??)

Vaknade 7.52

Frukost hos Erika

Henrik och Jag gör oss i ordning

9 avfärd till sjön där dagsvandringen utgår ifrån: Silveretta Stausee

Färd upp till en hytte över en glaciär 4 timmar dit. Detta var en utav mitt livs största utmaningar. Jag blev sjukt trött på uppfärden. Benen tog nästan helt slut och jag fick beordra mig själv att ta steg för steg tills vi kom upp på toppen. Jag var extremt nöjd med mig själv när vi kom upp till skylten som visade att vi tagit oss ända upp. Det gjorde inte så jättemycket att vi gick fel på vägen "ner" till hytten. Det visade sig sedan på kartan att det var lite svårtolkat hur man skulle gå.

Lunch på Wiesbadenhütte: Gulachsoppa och radler

Tillbakafärd, ngt lättare 2 timmar

Fika på ett cafe, vid parkeringen

Hemfärd i bil

Dusch och vila i 15 min

Middag hos Henrik och Monia: Gryta + radler jättegott

Prata lite efteråt om deras relationsproblem

Rom och Cola

Lägger oss vid 22 tiden

Pratat i telefon med Gabriella

Pratat i telefon med Mamma och Pappa

Somnar strax efter 23


Dag 10 Lördag

(Smugglarturen (linbanor))

Vaknar vid 7.54

Frukost hos Erika

Göra oss i ordning för Utomhusbad???

Henrik och Monia velar pga barnen??? Vet inte vad vi skall göra

Moria och jag kanske går till inomhusbadet...vågar faktiskt inte köra själv

till utomhusbadet, massor med serpentinvägar och det stupar rakt ner utan räcken...tom jobbigt att åka som passagerare.

Vi kom iväg som vi skulle till utomhusbadet. Vi körde över passet och kom fram efter ca en timme. Det är fyra mil, men det är serpentinväg i princip hela tiden (34 svängar enkel väg) När vi kom fram gick vi till ett aktivitetstält där det fanns alltifrån bordshockey och barnaktiviteter till gokart (minivariant som Moria kunde åka) Vi stannade där en liten stund, ca 40 minuter, innan vi gick in till själva badet. Vi började med lunch. Jag tog en skinkhamburgare, pommes och en radler, medans Moria nöjde sig med en pommes och en cola. Till pommesen får man givetvis Majonäs.


Vi badade och skojade till klockan nästan var 15.

Ny pommes

Aktivitetshuset

Bilfärd hem

Kollade på europatrappan 4000 trappsteg

Stannade på alpinariet
Internet både Moria och jag i en halvtimme

Monia och Henrik åkte hem med barnen

Moria och jag åt på Imbiss - österikisk vägkorvkiosk

Vi åt varsin hamburgare....moria drack Cola och jag Radler

Nu är vi hemma.....skall strax upp till Monia och Henrik


Dag 11 Söndag

(Henrik och Jag turar, ev med Erika)

Ev linbanetur....Smugglarturen??

Vaknade kl 8 och drog på mig t-shirt och väckte Moria, hon ville sova vidare. Gick till frukost  när Henrik knackade på dörren. Åt frukost. Livligt som vanligt. Känner mig tröttare och tröttare varje morgon. Troligtvis pga lite alkohol varje dag....kroppen blir nog trött av det? Hampus slog sönder en talrik....

Det blir linbanetur idag....

Bilfärd till Ischgl

Promenad genom Ischgl till linbanan (gondol)

Uppfärd med linbana

Promenad till snöglasiär (liten)

Lunch på Idlalp (där linbanan slutade)

Shoppade bjällra till Moria och filmade lite

Tillbakafärd med linbanan

Hem och byta kläder

Åka till Scheibenalm

Åska och Regn samt hagel

Framme i Schibenalm

Middag kött och osttallrik och radler för mig, gulaschsoppa och cola för moria

Hem till hotellet

Kvällsmys med jägerte och vin med värdparet

tidigt i säng 22 ungefär


Dag 12 Måndag

(Halvdagstur upp till Scheiben Almt)

Väcktes utav Monia 8-tiden, tog en kvart innan jag orkade upp

Frukost

Pratade med Gabriella om vårt kvällsamtal igår (?)

Handlade på Billa (Ischgl)

Åkte upp till Bielehöhe (Silvretta Stausee)

Monia köpte bjällra till barnen och till Tina i 40-årspresent. Det blev givetvis hampus-kaos då bjällran inte passade så innan vi åkte hem till byn så fick vi åka tillbaka och byta. Som tur var så hade vi knappt lämnat parkeringsplatsen. Dock var han inte helnöjd en lång stund då motivmålningen på bjällran släppte. Troligtvis för att de är prydnadssaker och inte leksaker....men men

Hem till byn

In till slaktarn och köpte korv och fleishkese

Hem och göra lunch.

Pasta med majs och korv samt fleishkese....typ falukorv/kassler variant

Efter middagen diska

Ner till oss och vila/läsa

Packa om bilen och packa ner kläder och teknikprylar

Stora väskan är packad, återstår skor och mat

 Har även packat i princip hela ryggsäcken, dock tror jag att jag packar om en del då ryggsäcken blev väldigt tung ;-)

Betalat rummet: hyra, frukost, bröd och öl gick på 348 €, helt ok för elva dagar.

Fikade med Erika när vi betalade.

Henrik, Kasper och jag gick ner och handlade bröd, 2.8 €

Nu är det middag, pasta och fläskfile, med champinjoner och Ratatouille

Som vanligt tjabb vid maten, dock denna gång Kasper....

Efter maten ner och packa färdigt

Ut med väskan i bilen

Diska

Ner till Heinz och visa bilder från Henriks bygge

Packa lite till, ut med det i bilen

Duscha, ut med det sista i bilen, även kylvaror

Packa ner datorn

Sova, ca 22.15, ev lite korsord och läsning


Dag 13 Tisdag

(Frukost nere hos Erika)

Upp klockan 03.30

Avfärd klockan 04.00

Hemresa till Sverige
Denna dag var lika kaosartad som övriga resan. Ingenting blir ju lixom som man planerar för. Ändringar hela tiden.....hopplöst. Dock sov jag fram till 8-tiden, då vi istället för att äta frukost som vi hade med oss, stannade vid ett frukostställe. Innan dess hade vi tankat vid en tankautomat. Henrik betalade när jag gick på toa. Hade annars planerat att jag skulle betala *L*
Åkte vidare och tiden gick sin gilla gång. Lunch vid Burger King. Fantastiskt gott (alla som känner mig vet att jag är frälst vid BK, troligen för att vi inte har det hemma och att jag tycker grillad HB är godare än MCD-crap)
Åkte sedan vidare till Burg. Dock var det lite trafikkaos vid Hamburg, så henrik och Monia (som körde) gjorde en liten avstickare, vilket givetvis medförde smärre gräl. Denna gång var iofs även jag inblandad då syftet med omvägen var att vi skulle PASSERA kaoset och inte köra tillbaka till det, vilket vi sedemera gjorde....
Vid Burg stannade vi och kissade, åt på McDonalds (tyvärr åt jag inte det japanska specialerbjudandet eftersom jag i min enfald trodde att det skulle finnas i Sverige också, dock var det inte så) och handlade på Fleggard....vin och sprit för min del.....hehe, köpte Captain Morgan vilket jag trodde jag inte hade.....fel visade det sig när jag kom hem....
RAka spåret hem...utan att passera gå....vi packade ur bilen (allt) och gick och lade oss....
Efter mkt om och men kom moria och jag med tåget 12.49....vilket var sköt....vi var framme i K-na vid strax innan 15.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0